Globalisering

Globalisering ook wel Internationalisering genoemd betekent het voortdurend uitwisselen spullen en producten, diensten, geld, mensen en ideeën.

Globalisering heeft drie belangrijke oorzaken: Economie, Technologische ontwikkeling en Menselijke factoren.

Economie

Door bijvoorbeeld grote concurrentie wordt dit veroorzaakt. Bedrijven worden dan ook gedwongen zo goedkoop mogelijk te produceren. Zo willen ze dan toch winst maken en handelen.

Technologische ontwikkeling

Als de technologie zich ontwikkeld heeft dit vaak als gevolg dat goederen sneller en beter getransporteerd kunnen worden. Ook worden er dan meer informatie- en communicatietechnologie toegepast.

Menselijke factoren

Ook het verleden kan een grote rol spelen in het ontstaan van Globalisering kolonisatie bijvoorbeeld. Gekoloniseerde landen kunnen dan een band hebben met landen die hun vroeger hebben bestuurd. Ten slotte speelt de opkomst van nieuwe economische grootheden ook een rol.

Invoerrechten 

Invoerrechten worden ook we douanerechten genoemd. het  zijn Belastingen die een buitenlands bedrijf moet betalen om zijn producten in een ander land in te voeren. In de Europese uni zijn de invoerrechten heel laag of hoef je soms zelfs niets te betalen maar Voor een land als Brazilië is dat meestal nadelig omdat er vaak oneerlijk gehandeld word of ergens anders kan een land het goedkoper krijgen, kijk als Brazilië bijvoorbeeld rijst heeft op de landbouw moeten zij dat wel voor veel geld verkopen aan andere landen. En als de verenigde staten dan goedkoper is kopen landen hun rijst liever daar. Dat is een moeilijk proces voor Brazilië omdat ze zo ook niet veel sneller een relatief rijker land worden.

Globalisering in Brazilië

 

Oorzaak

Ook in Brazilië vind je deze oorzaken van globalisering terug. Brazilië is vroeger gekoloniseerd door de Portugezen, Brazilië maakt veel winst op olie door het zo goedkoop mogelijk te produceren. Ook de technologie ontwikkeld zich ruim 80 procent van de auto’s in Brazilië rijdt bijvoorbeeld op duurzame brandstof. Om deze redenen ontwikkeld Brazilië zich dus en dat kon je al vroeg merken, in 2008 kreeg Brazilië niks mee van de crisis en bleef het er voor de wind gaan. Brazilië wordt door deze economische ontwikkelingen ook wel een BRIC-land genoemd.

Nadeligd

Globalisering kent vele voordelen er worden ontdekkingen gedaan, hulp en steun van andere landen, geld, gastarbeiders en nog veel meer. Maar ook zijn er wat nadelige dingen te vertellen over globalisering. Door globalisering is Brazilië erg groot geworden, het is de grootste leverancier van olie, cacao en koffiebonen, vele landen doen zaken met dit land en Brazilië maakt veel winst. Maar Brazilië is hierdoor erg afhankelijk geworden van andere landen. Stel een land verliest interesse Brazilië haar olie dan word minder geld verdient dit kan dan desastreuze gevolgen hebben. Als een land dus globaliseert word het afhankelijk van andere landen waardoor de welvaart in de wereld verschuift.

Regionale ongelijkheid

Als er verschillen zijn per regio die onrechtvaardig worden gezien is er in een land sprake van regionale ongelijkheid. Ook in Brazilië is er veel regionale ongelijkheid bijvoorbeeld de inkomensongelijkheid. In Brazilië verdient niet iedere regio even veel dat komt doordat het ene gebied welvarender is dan het andere. Het Zuid-Brazilië is bijvoorbeeld veel welvarender dan Noord-Brazilië en ook ongelijkheid in de verdeling van mensen over het land, de meeste mensen wonen in het zuiden en ook kan er niet gewoond worden in de Amazone. De regionale ongelijkheid is voornamelijk ontstaan door Globalisering. Met Globalisering kan een land dus groeien maar ook een regio. Omdat Brazilië zoveel aan globalisering doet is het zuiden dus erg gegroeid, ook wonen hierdoor de meeste rijken in het zuiden en de armen in het noorden.

Vervoer

In een land kan het vervoer door globalisering ook erg toe nemen. Ook in Brazilië is dit het geval dat komt doordat goederen vervoert moeten worden, meer toeristen naar Brazilië komen en ten slotte moet ook gastarbeiders over gevolgen worden. Dit gebeurt allemaal met vliegtuigen op de vliegvelden, bussen en taxi’s in de steden en nog veel meer. Vergeleken met andere landen stond Brazilië jaren lang op nummer in de ranglijst voor de hoeveelheid vervoer in een land. Ook nú nog behoort Brazilië tot een van landen die groeien als het om vervoer gaat.